אודות

התלמוד הירושלמי, האתגר:

לאחר חתימת המשנה המשיכו דורות האמוראים לעסוק בדברי המשנה ובדברי הקבצים שנשארו מחוץ לה ("ברייתות"). בשני מרכזים עסקו בלימוד: בבבל ובארץ ישראל. פרי עבודתם של ארבעה דורות אמוראים שבארץ ישראל שימש לבניין התלמוד הירושלמי.

הקשר בין מרכזי התורה שבבל למרכזי התורה בארץ ישראל נעשה על ידי ה"נחותאי": רבי ירמיה ורבי זירא עלו מבבל לארץ ישראל, עולא, רב דימי ורבין ירדו מארץ ישראל לבבל. אלה ואחרים הביאו אתם את תורת מקומם למקום אליו הלכו, ומשום כך מכיל הבבלי דברים רבים מתורתם של אמוראי ארץ ישראל, והירושלמי מתורתם של אמוראי בבל. (האמוראים הארץ ישראלים, רבי יוחנן וריש לקיש, מוזכרים הרבה מאוד בבבלי, ורב ושמואל, אמוראי בבל, מוזכרים בירושלמי. רב היה זה שהוריד את המשנה לבבל, בשנת 219 לספירה).

הישיבות הגדולות בארץ בימי האמוראים היו בטבריה, בציפורי, בקיסריה ובלוד. התלמוד הירושלמי נסדר ברובו בטבריה, אך לא נסדר כולו במקום אחד ולא בדור אחד. בגלל הקשיים שבהם היה נתון היישוב היהודי בארץ ישראל לא יכלו חכמי הדור לערוך את הירושלמי עריכה סופית כדרך שנערך התלמוד הבבלי. משום כך קצרים דברי הירושלמי, ובמקרים רבים אינם ברורים די הצורך.

הפירושים הנפוצים לירושלמי הם "קרבן העדה" לרבי דוד ב"ר נפתלי מדעסויא ו"פני משה" לרבי משה מרגליות, שניהם פעלו במאה ה-18 באשכנז. הם גם הוסיפו תוספות כדרך התוספות על התלמוד הבבלי: "שיירי קרבן" ו"מראה הפנים".

לפני חורבן יהדות אירופה, זכה התלמוד הירושלמי לפריחה מסוימת שהגיעה לשיא עם פירושו ועיסוקו של הרידב"ז שאף עלה לצפת והתמנה לרבה של העיר, אך עם פרוץ המלחמה והשמדת מרכזי התורה על מאות אלפי תלמידי חכמים רבנים מורי הוראות אדמורי"ם וגדולי תורה, חזר התלמוד הירושלמי להיות תלמוד המונח בקרן זווית.

לאחר המלחמה והשמדת שליש מעמנו, עם בנייתו וכינונו שוב של עולם התורה כאן בארץ ישראל, התפנו ראשי הישיבות וגדולי התורה לשקם ולהתחיל ולבנות מחדש עולם של תורה, שבמסגרתו לא היה את הפנאי ותשומת הלב לתלמוד הירושלמי.

בשנת תשמ"ד הוארו שמי התלמוד הירושלמי עם הכרזתו של כ"ק האדמו"ר הלב שמחה זצוק"ל על תקנת הדף היומי בתלמוד הירושלמי, תקנה שטרם זכתה להגשמת הפוטנציאל הטמון בה, עקב אי יצירת תנאים לצורך כך.

לא יהיה מרחיק לכת לקבוע כי התלמוד הירושלמי הוא כמעט בגדר של "מת מצווה", וידועה הקביעה שמת מצווה הכול קרוביו.

מרכז 'לומדים ירושלמי' שם את התלמוד הירושלמי במקומו הראוי לו, אלפי יהודים כיום לומדים דף יומי ירושלמי בשיעור מתומצת הנמסר בבהירות נפלאה ע"י ראש בית המדרש הרב ישראל מאיר ראני שליט"א.

במסגרת המיזם 'לומדים ירושלמי' נפתח בית מדרש למגידי שיעורים שימסרו שיעורים שבועיים בתלמוד הירושלמי. בבית המדרש יוכשרו הרבנים למסירת שיעורים בתלמוד הירושלמי, תוך הפיכת התלמוד הירושלמי לתלמוד השווה לכל נפש, בהדגשת הסוגיות האקטואליות הנידונות בבית המדרש.

מכון 'לומדים ירושלמי' החל להוציא מידי שבוע גיליון אינטרנטי שנשלח לרשימת תפוצה הולכת וגדלה ב"ה, בגיליון נידונים נושאים אקטואליים שונים מהסוגיות הנוגעות לכל אחד מאתנו הלכה למעשה ביום יום.

המכון שואף לפתוח עשרות שיעורים בקהילות שונות ברחבי הארץ, שיעורים שימסרו ע"י רבני קהילות ומגידי השיעורים מבית מדרשנו.